رکورد قبلیرکورد بعدی

" گزارش علمی فنی معرفی رقم آزاد سازي و نامگذاري الین جدیدگندم نان رقم آراز ) 9-92-N) جهت كشت در اقلیم گرم و مرطوب شمال كشور)متحمل به خشکی و گرما( "


شماره شناسایی : 18867916
شماره مدرک : ۵۹۹۸۰
نام عام مواد : [رقم]
شناسه افزوده : خدارحمی، منوچهر
: وهاب زاده، مجتبی
: کلاته عربی، مهدی
: خاوری نژاد، محمدصادق
: سوقی، حبیب اله
: شهبازی، کمال
: خانزاده، حسن
: افشاری، فرزاد
: ملیحی پور، علی
: ابراهیم نژاد، شاهپور
: دهقان، محمدعلی
: ذاکری، عبدالکریم
: یاسایی، محسن
: عطاحسینی، محمود
: صفوی، صفرعلی
: طباطبایی، نصرت اله
: نباتی، عزت اله
: کیا، شعبان
: دادرضایی، طه
: مفیدی، حسام الدین
: احمدی، غلامحسین
: هشیار، رحیم
: دالوند، محمد
: احمدپور، احمد
: روح پرور، رامین
عنوان اصلي : گزارش علمی فنی معرفی رقم آزاد سازي و نامگذاري الین جدیدگندم نان رقم آراز ) 9-92-N) جهت كشت در اقلیم گرم و مرطوب شمال كشور)متحمل به خشکی و گرما(
صفحه شمار : ۳۶ ص.:مصور، عکس(رنگی)، جدول، نمودار
وضعیت انتشار : کرج: مؤسسه تحقیقات اصالح و تهیه نهال و بذر، ۱۳۹۹
فروست : شماره ثبت ۵۹۹۸۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۱۵۹۹۸۰
: شماره نامه: ۱۴۰۰/۷۵۵/۲۴۴/۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
خلاصه یا چکیده : الیدددن گنددددم 9-92-N از مركددددز تحقیقدددات بدددین المللددددی ذرت و گنددددم CIMMYT )بدددا شددددجره انتخدددددددددددددا تاریخچددددددددددددده و( VOROBEY CROC-1/AE.TA(WX-224)//OPATA-M-85/3/PASTOR المللدددددی بدددددین آزمدددددای در 1389-90 سدددددال در CMSS96Y02555S-040Y-020M-050SY-020SY-27M-0Y21stHRWSN با شماره 2011 مورد ارزیابی قرار گرفت. متوسط عملکرد ایدن الیدن در دو ایسدت اه گرگدان و مغدان 625/8 تن در هکتار و میان ین عملکرد رقم شاهد مروارید ( 549 /8 تن در هکتار بود.در سال زراعی91-1390 با شماره 67 وارد آزمایشات مقایسه عملکرد مقدماتی یکنواخت اقلیم شمال PRWYT)گردیدد. میدان ین عملکدرد ایدن الین در دو ایست اه گرگان و مغان 061/5 تن در هکتار و میان ین عملکرد ارقام شاهد مروارید و گنبد( 967 /4 تدن در هکتار بود. با توجه به عملکرد دانه و سایر خصوصیات مطلو از جمله مقاومت به فوزاریوم سنبلهاین الین با شماره 20 در سال زراعی 92-1391 وارد آزمایشات مقایسه عملکرد پیشرفته (ARWYT (شد. میان ین عملکرد این الیدن در سه ایست اه گرگان، مغان و ساري 687 /5 تن در هکتار و میان ین عملکرد ارقام شاهد مروارید و گنبد( 829 /4تن در هکتار بود. همچنین در سال هاي زراعی 93-1392 و 94-1393 در آزمایشات یکنواخت سراسرياقلیم شمال با كد 9-92-N از نظر عملکرد دانه و سایر صفات در چهار ایست اه اقلیم شمال گرگان ، مغان ، ساري و گنبد( مورد بررسی قرار گرفت. میان ین عملکرد این الین در آزمایشات سازگاري 232 /6 تن در هکتدار و میدان ین شداهد هداي آزمای ، مروارید و گنبد 811 /5 تن در هکتار بود.همچنین میان ین عملکرد این الین در آزمایشات تحقیقی-ترویجی343 /4 تن در هکتار و میان ین شاهد هاي آزمای ، مروارید و گنبد 678 /3 تن در هکتار بود. با توجهبه مقاومت قابل قبول این الین به بیماري هاي زنگ زرد و فوزاریوم سنبلهو مقاومت نسبی به سفیدک پودري، سپتوریاي برگی و لکه خرمایی در اقلیم شمال كشور و تحمل نسبی به خشکی و گرما، پتانسیل عملکرد دانه بداال و پایددار همدراه بدا كیفیدت نانوایی خو در مقایسه با ارقام شاهد، این الین می تواند براي كشت در مناطق جل ه اي ساحل خزر از جمله دشت مغان در استان اردبیل و استانهاي گلستان و مازندران جای زین مناسبی براي ارقام قدیمی و ارقام نسدبتا جدیدد مانندد احسان باشد و در كنار سایر ارقام در افزای تولید گندم منطقه نق موثر داشته باشد و با افزای تنوع ارقام در ایدن اقلیم پر تن از نظر بیماریهاي مختلف بعنوان یکی از راههاي كنترل آنها عمل نماید.
آدرس ثابت

پیشنهاد خرید
پیوستها
عنوان :
نام فایل :
نوع عام محتوا :
نوع ماده :
فرمت :
سایز :
عرض :
طول :
نظرسنجی