رکورد قبلیرکورد بعدی

" روش‌های نوین به‌باغی در جهت افزایش بهره‌وری مصرف آب در باغات گوجه در قالب طرح تحول آموزشی - ترویجی احیای دریاچه اورمیه ( سال 1398- 1396) "


شماره شناسایی : 18874293
شماره مدرک : ۶۱۲۹۳
نام عام مواد : [گزارش علمی- فنی]
شناسه افزوده : فتحی، حسین
: بایبوردی، احمد
: توسلی، علیرضا
: توکلی، علیرضا
: صادق‌زاده، محمدابراهیم
: نیکان‌فر، رامین
: دژم‌پور، جلیل
: منیری‌فر، حسن
: جعفرنژاد، علیرضا
: همدست، اصغر
: فرهنگی، شبنم
: زارعی، علی
: عبدالله‌نژاد، یدالله
عنوان اصلي : روش‌های نوین به‌باغی در جهت افزایش بهره‌وری مصرف آب در باغات گوجه در قالب طرح تحول آموزشی - ترویجی احیای دریاچه اورمیه ( سال 1398- 1396)
صفحه شمار : ۳۵ ص.:مصور(عکس‌رنگی)، جدول، نمودار
وضعیت انتشار : تهران: موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، [۱۴۰۰]
فروست : شماره ثبت ۶۱۲۹۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳۶۱۲۹۳
: شماره نامه: سامانه سمپات
خلاصه یا چکیده : استان آذربایجان شرقی با وسعت ۴ /۱۶۲۵۴ کیلومتر مربع در گوشه شمال غربی فلات ایران واقع شده است. به واسطه جاری بودن رودخانه‌های مهم ارس، قزل اوزن، آجی چای، صوفی‌چای و اسکوچای و برخورداری از اراضی خوب و حاصلخیز، یکی از قطبهای مهم کشاورزی کشور به شمار میرود. با توجه به کمبود نزولات جوی و کاهش آبهای سطحی و زیرزمینی در حوضه دریاچه ارومیه پروژه حاضر تحت عنوان طرح تحولی آموزشی و ترویجی احیای دریاچه ارومیه به سفارش ستاد احیای دریاچه ارومیه و با همکاری سازمان کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی استان از سال 1396 تا 1398 اجرا گردید. اجرای این طرح علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای تولید محصولات زراعی و باغی و تجهیز آبیاری تحت فشار در برخی از اراضی تحت اجرا، ترویج بروندادهای تحقیقاتی این پروژه در مزارع و باغات کشاورزان در قالب اجرای سایت‌های الگویی نقش ارزنده‌ای در استفاده درست از منابع آب و خاک و نهاده‌های کشاورزی داشت. برای این منظور سایت‌های الگویی-ترویجی گوجه طی دو سال در 4 سایت در مناطق جنوبی و در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، در محدوده شهرستانهای مراغه، بناب، آذرشهر و تبریز اجرا شد. نتایج نشان داد که با اجرای راهکارهای تغذیه متعادل، اصلاح بافت خاک، مدیریت انتقال آب و روشهای آبیاری و مدیریت عملیات به باغی ضمن تثبیت یا افزایش عملکرد آلوچه در شرایط باغداران، سبب کاهش 14 /34 الی 43 درصدی مصرف آب در سایت‌های انتخابی گردید.کلمات کلیدی: گوجه، بهره‌وری آب، دریاچه ارومیه، مصرف آب
آدرس ثابت

پیشنهاد خرید
پیوستها
عنوان :
نام فایل :
نوع عام محتوا :
نوع ماده :
فرمت :
سایز :
عرض :
طول :
نظرسنجی