رکورد قبلیرکورد بعدی

" چگونگی کاربرد سنجش از دور در تهیه اطلس اراضی کشاورزی و تفکیک محصولات زراعی مهم همراه با ارائه اطلاعات شهرستان خرم بید "


شماره شناسایی : 18871248
شماره مدرک : ۶۰۹۴۵
نام عام مواد : [نشریه فنی]
شناسه افزوده : پاک پرور، مجتبی
: بذرافکن، علی اصغر
: کوشافر، سارا
: آی، آذر
: سلیمان پور، سید مسعود
: کشاورزی، حجت اله
عنوان اصلي : چگونگی کاربرد سنجش از دور در تهیه اطلس اراضی کشاورزی و تفکیک محصولات زراعی مهم همراه با ارائه اطلاعات شهرستان خرم بید
نام نخستين پديدآور : / مجتبی پاک پرور، علی اصغر بذرافکن، سارا کوشافر، آذر آی، سید مسعود سلیمان پور، حجت اله کشاورزی
صفحه شمار : ۳۹ص.
وضعیت انتشار : تهران: پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، ۱۴۰۰
فروست : شماره ثبت ۶۰۹۴۵ مورخ ۲۰-۱۰-۱۴۰۰
: سامانه مدیریت انتشارات علمی
خلاصه یا چکیده : بنا به اهمیت نقش اطلاعات دقیق و مکان‌محور در مدیریت بهینه‌ی این بخش مهم از اقتصاد استان فارس، در پژوهش حاضر ابتدا در یک فعالیت اولیه‌ی میدانی منسجم در گستره‌ی استان، اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری شد. برای این کار، نقشه‌ی اولیه‌ی انواع کاربری‌های کشاورزی با کمک اپلیکشین تولید نقشه روی تبلت ، بر روی تصویر ماهواره‌ای گوگل (ارائه شده در محیط اپلیکیشن) ترسیم شد. سپس تصاویر به‌روز از ماهواره‌های Sentinel 2 و LANDSAT 8 مربوط به تمامی عرصه‌ی استان از سال 1394 تا 1398 از تاریخ‌های مختلف مورد نیاز تهیه و آماده‌سازی شد. آن‌گاه با تلفیق روش‌های پیشرفته‌ی سنجش از دور از قبیل طبقه‌بندی شی‌گرا و کاربرد شاخص‌های جدید و متنوع گیاهی و نیز مدل‌سازی در محیط GIS، در مرحله‌ی ستادی نقشه‌های مرحله واسطه با ضریب کاپا و صحت کلی به‌ترتیب به میزان 89/0 و 91 درصد به دست آمد. در مرحله‌ی بعد با تدقیق ستادی و میدانی، با همکاری گسترده کارشناسان آموزش دیده‌ی محلی، نقشه‌ها به بالاترین دقت مکانی تا حد 99 درصد رسید. مقیاس نقشه‌ها را با توجه به دقت کار میدانی می‌توان در حد 1:5000 دانست. نتایج نشان داد نتایج نشان داد شهرستان خرم‌بید که دارای 2 مرکز خدمات جهاد کشاورزی بوده و در مجموع به 16 پهنه‌ی مدیریتی تقسیم شده است. در سال زراعی 98-97 دارای 23420 هکتار مجموع زراعت بوده که 6977 هکتار آن زراعت آبی فعال، 16443 هکتار زراعت آبی غیر فعال (نکاشت)، و 25 هکتار زراعت دیم است. مساحت باغ آبی 2511 هکتار می‌باشد. این شهرستان فاقد باغ دیم است. سطح زیر کشت گندم در این شهرستان برای سال‌های 96-95 تا 99-98 به‌ترتیب 2090، 2444، 3195 و 3773 هکتار بوده و روندی افزایشی داشته است. درباره‌ی کلزا ارقام سال‌های 98-97 و 99-98 به ترتیب 60 و 106 هکتار بوده است. تدارک این اطلاعات و تدوین این نشریه کمکی است تا نتایج حاصل از تحقیق که جنبه‌ی استانی و کلی داشته به شیوه‌ای کاربردی برای عملیاتی‌ترین سطوح دسترسی باز تعریف و جداسازی شود. برش شهرستانی اطلاعات در حد مراکز خدمات جهاد کشاورزی و به تفکیک پهنه‌های مدیریت کشاورزی آماده شده و در اختیار کارشناسان ارجمند قرار می‌گیرد تا بیشترین بهره از نتایج به دست آید.
آدرس ثابت

پیشنهاد خرید
پیوستها
Search result is zero
نظرسنجی