رکورد قبلیرکورد بعدی

" بررسی خصوصیات مرفولوژیکی توده¬های مختلف یولاف وحشی موجود در مزارع تولید بذر غلات کشور و ارزیابی اولیه مقاومت به علف کش "


شماره شناسایی : 18871229
شماره مدرک : ۶۰۶۰۲
نام عام مواد : [گزارش نهایی -ویژه]
شناسه افزوده : مبصّر، صمد
: شرفي زاد، مهران
عنوان اصلي : بررسی خصوصیات مرفولوژیکی توده¬های مختلف یولاف وحشی موجود در مزارع تولید بذر غلات کشور و ارزیابی اولیه مقاومت به علف کش
صفحه شمار : ۲۳ص.:مصور،رنگی ، جدول، نمودار
وضعیت انتشار : کرج: مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، ۱۴۰۰
فروست : شماره ثبت۶۰۶۰۲ مورخ۴۰۰/۰۸/۲۵۶۰۶۰۲
: شماره طرح
: شماره نامه: سامانه سمپات
: این طرح:ترویجی است
خلاصه یا چکیده : به منظور ارزیابی مشخصات مرفولوژیکی توده¬های مختلف یولاف وحشی جهت تصمیم گیری در تعیین استاندارد آن در مزارع تولید بذر گندم و جو، این پژوهش در مهر ماه سال 1398 در اراضی تحقیقاتی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اجراء گردید. بدین منظور تعداد 10 توده بذر یولاف وحشی از استان¬های مختلف کشور جمع آوری گردید. آزمایش بصورت طرح بلوک تصادفی شامل 6 ردیف دو متری و در سه تکرار انجام و کشت گردید. بعد از سبز شدن و در مرحله پنجه¬زنی تا رسیدگی کامل، مطابق دیسکریپتورهای UPOV نسبت به یاداشت برداری و ثبت مشخصات مرفولوژیکی توده¬های مختلف یولاف وحشی اقدام گردید. همچنین در زمان مناسب نسبت به سمپاشی با علف¬کش تاپیک (کلودینافوپ پروپارژیل) 8/0 لیتر در هکتار برای مبارزه با یولاف در 2 ردیف از شش ردیف اقدام گردید. نتایج حاکی از آن بود که علف¬کش تاپیک سبب مرگ تمامی ده توده گیاهان یولاف وحشی از استان¬های مختلف کشور گردید و هیچ گونه مقاومتی مشاهده نگردید. در این مطالعه 20 شاخص از دیسکریپتورهای UPOV مورد ارزیابی قرار گرفت و تنوع وسیعی از خصوصیات مرفولوژیکی بین توده¬های جمع آوری شده در استان¬های مختلف مشاهده گردید.واژه¬های کلیدی: علف¬کش، مرفولوژیک، یولاف وحشی.
آدرس ثابت

پیشنهاد خرید
پیوستها
عنوان :
نام فایل :
نوع عام محتوا :
نوع ماده :
فرمت :
سایز :
عرض :
طول :
نظرسنجی